مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب و کارهای دنیا

مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب و کارهای دنیا، از مبانی اصلی ارزیابی محبوبیت و ثبات نام نیک شرکت‌ها و سازمانهاست. رعایت اصول اخلاقی در تمامی مشاغل آسیب‌های احتمالی رو به حداقل رسونده و پایداری و مزایایی بلند مدتی رو در پی داره. اگه اخبار روزانه رو چک کنین، با گزارشاتی از قبیل: بی‌مسئولیتی، هنجار شکنی، نقض قوانین، رسوایی‌های مالی و… مواجه می‌شین. اینا، همه عدم رعایت مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب و کارهای ریز و درشت رو  حکایت می‌کنه. این مسائل علاوه بر اینکه اثرات مخربی روی دیگر کسب و کارها داره، در دراز مدت اثرات سویی روی کسب وکار خودمون هم پیدا میشه.  

مساله اخلاقی استفاده از داده ها برای کسب وکار‌ها

طبق تحقیقات انجام شده درصد مشکلات اخلاقی در کسب وکار، حدود ۲۶. ۳ بر روی طیفی از عدد ۰ تا ۴ قرار داره. اخلاق در کسب وکار، حول محور این ۴ تا محور می‌چرخه:
  • روابط انسانی با افراد در محل کار
  • علاقه و اشتیاق به کار
  • هم افزایی و روح جمعی در کار
  • جدیت و پشتکار مستمر در کار
با توجه بهمساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌های دنیا، وجدان کار و نظم اجتماعی در تموم بیزنس ها نهادینه میشه. توجه به ابعاد مهم یاد شده، این موارد عمدتاً مانند فونداسیونی محکم برای تموم جنبه‌های کسب وکار‌ها، عمل می‌کنن. اصولاً، داده ها برای بهینه‌ سازی کسب وکار‌ها و اتخاذ بهترین تصمیم برای تأمین نیاز‌های مشتریان و نیل به اهداف شرکت‌ها و سازمان‌ها ست.8 اگر مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌های دنیا رعایت بشه، تموم بیزینس‌ها با روش‌های بهتر و‌ایده‌آل تری اداره میش. در ادامه این مقاله به چند روش که دانش داده‌ها می‌توانند به پیشبرد اهداف کسب وکار‌ها کمک کنن اشاره می‌کنیم. مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب و کار

ایجاد محصولات با کیفیت‌تر

همه سازما‌ن‌ها و شرکت‌ها، جذب مشتری و حفظ اونارو جزء اولویتهاشون قرار می‌دن وبا تکیه بر داده‌ها از تجربیات و رفتار‌های مشتری، محصولات و خدمات مورد نیاز اونا تولید بشه. کسب وکار‌ها، به کمک ابزار‌های آنالیز پیشرفته دانش داده‌ها قادرن نظرات مشتریان رو تجزیه و تحلیل کرده تامناسب‌ترین محصول یا خدمت رو در اختیار اونا بزارن. با رشد داده‌ها و سپس بدست آوردن سرنخ‌های مختلف در مورد نیاز اکنون بازار و پیاده‌سازی مطلوب استراتژی‌ها، نوآوری و توسعه شامل حال انواع کسب وکار‌ها میشه. شرکت ایر بی ان بیAirbnb که در زمینه صنعت هتلداری فعالیت داره، از علم داده برای تحلیل و آنالیز مشتریان استفاده می‌کنه و با رعایت اصول اخلاقی در استفاده از این داده‌ها برای رفع خواسته‌ها و نیاز‌های مشتریان خدمات مطلوبی ارائه می‌کنه. بعضی از شرکت‌ها هم به صورت غیرقانونی اقدام به تولید محصول می‌کنن، که مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌ها رو زیر سؤال می‌برن. مثلاً، شرکتی با در دست داشتن داده‌های جامع از رفتار و تجربیات بیماران، دارویی رو به صورت غیر اخلاقی تولید و به فروش می‌رسونه و یا اینکه قادر نیست به ارباب رجوع‌ها پاسخ درستی بده اینگونه عدم مسئولیت‌پذیری‌ها و پایبند نبودن به تعهدات موجب پیدا شدن معضلات در کسب وکار‌ها میشه.  

کسب و کار هوشمند(هوش تجاری)

با در نظر گرفتن مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌های دنیا، محیط تجاری قدیمی به‌یه حوزه فعال و پویا تبدیل شده. علم داده، نیاز مبرم کسب وکار‌های امروزی به حساب میاد. به کمک هوش مصنوعی، علومی که با علم داده ارتباط دارن به هم اتصال داده میشه و اطلاعات در مقیاس وسیع( کلان داده‌ها) توسط شرکت‌ها آنالیز و سپس درفرآیند چهار مرحله‌ای تصمیم‌گیری به کار برده میشه. فرآیند چهار مرحله‌ای تصمیم‌گیری:
  • درک و شناخت مشکل
  • جمع‌آوری اطلاعات و بررسی کیفیت دیتا‌ها
  • اجرای الگوریتم و پیدا کردن راه حل‌های مطلوب
  • به کارگیری تجزیه و تحلیل برای درک و شناخت تیم
مساله اخلاقی استفاده از داده در کسب و کار

 استفاده از داده در پیشگویی‌ها

کسب وکار‌های امروزی، مجهز به فناوری‌ها و انواع ابزار‌های پیشگویانه هستن. ومیتونن با هجوم داده‌های گوناگون مقابله کنن. تحلیل پیشگویانه‌یه نوع تحلیل آماری از کل دیتاهایست که دارای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، برای پیشگویی در مورد نتایج آینده ست. برای این پیش‌بینی‌ها از داده‌های تاریخی استفاده می‌کنن. متخصصین کاربرد‌های متنوعی رو به صورت پیشگویانه در انواع کسب وکار‌ها تدارک دیدن مثل:
  • پیش‌بینی فروش محصول و یا خدمت
  • آنالیز بازار
  • بررسی مقدار ریسک
  • تقسیم‌بندی‌های بازار
این پیش‌بینی‌ها برای شرکت‌ها و سازمان‌ها یه برگ برنده محسوب میشه؛ چون اتفاقات و مسائل آینده رو پیش‌بینی کرده و مناسب ترین راه حل و تصمیمات رو اتخاذ می‌کنن.  

اتوماسیون ‌سازی فرآیند‌های کسب وکار

مشاغلی که در حجم وسیعی فعالیت دارن و در واقع جزء کسب وکار‌های بزرگ هستن، از افراد زیادی رزومه کاری انبوهی، جهت پیدا کردن موقعیت شغلی به دستشون می‌رسه؛ برای رفع این معضل و یکنواختی، علم داده برای درک و تجزیه و تحلیل رزومه‌ها به کمک شرکت‌ها میاد تا از میون همه این رزومه‌ها، مناسبترین گزینه رو برای شغل مورد نظر انتخاب کنن. با در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، فناوری‌هایی که در علوم داده فعالیت می‌کنن(مثل شناسایی تصویر و بازشناسی) قابلیت این رودارن که اطلاعات بصری تموم رزومه هارو، برای تسریع کار و رفع یکنواختی بررسی داده‌ها در نوع سنتی، به فرمت دیجیتال در بیارن. اتوماسیون سازی کسب و کارها  

تجزیه و تحلیل تصمیم کسب وکار

شرکت‌ها، بعد از پیش‌بینی و حدس اتفاقات آینده و یافتن راه حل‌های مختلف و اتخاذ تصمیمات مناسب به کمک داده‌ها، ارزیابی‌های لازم رو انجام می‌دن. فرآیند ارزیابی‌ها رو به کمک آزمون فرضیه انجام می‌دن. وپی می‌برن که به اینکه کدوم تصمیمات اجرایی باعث پیشرفت شرکت‌ها شده و یا کدوم عملکرد به ضرر شرکت بوده و مؤثر واقع نشده. تصمیمات باید طبق نیاز مشتری، خواسته مدیران و در راستای اهداف شرکت انجام بگیره.  

تحلیل داده چیه؟

اگه بخوایم به ساده‌ترین زبان تحلیل داده رو تعریف کنیم، باید بگیم که تحلیل داده به فرآیند ارزیابی داده به کمک ابزار‌های آماری و تحلیلی گفته میشه؛ و اصلیترین هدف این مفهوم، کسب اطلاعات مناسب و مفید و سپس واردشدن به فرآیند تصمیم‌گیری‌های ضروری و مهم کسب وکارهاست. با پیشرفت‌های چشمگیر فناوری‌های تحلیل و آنالیز داده‌ها رو، به روش الگوریتمی ارائه می‌کنن و مؤثرترین دیتا‌ها رو در اختیار سرمایه‌گذاران و مدیران کسب وکار‌ها میزارن تا در کمترین زمان بهترین تصمیمات روبرای پیشبرد اهداف شرکت‌ها و اتخاذ کنن. کسب وکار‌های امروزی اکثراً مبتنی بر تجارت الکترونیک ایجاد شدن؛ بسیار حائز اهمیته که حتی در فضا‌های آنلای برای تثبیت و محبوبیت بیزینس بدون نقض قوانین و ایجاد اثرات مخرب، به ابعاد مختلفمساله اخلاقی استفاده از داده ها توجه بشه. تحلیل داده های جمع آوری شده  

اهمیت تحلیل داده‌ها در کسب وکار‌های دنیا

  • نرخ پرش وب سایت:

نرخ پرش پایین، نشونگراینه که مشتریان به محصول و کسب وکار شما علاقه مندن. نرخ پرش بالا عکس این قضیه رو نشون می‌ده. به کمک تحلیل داده‌ها به صورت فوری روی محتوا‌های عرضه شده به مشتریان بازبینی انجام می‌دن تا عملکرد بهتری رو به نمایش بذارن.
  • اطلاعات جمعیتی:

جمع‌آوری داده‌ها، از اینکه چه میزان از مشتریان از وب سایت کسب وکارتون دیدن کردن؟ موقعیت و مختصاتشون به کدوم منطقه مربوط میشه؟ و.. برای پیشرفت و توسعه کسب وکار‌ها بسیار ارزشمند ه؛ چون هم به علاقه مشتریان پی می‌برن و هم ورودی‌های مهمی و همچنین آمار‌هایی از نرخ پرش‌ها به شرکت‌ها می‌دن.
  • نرخ تبدیل:

با بازنگری فرآیند بازاریابی تجزیه و تحلیل، نرخ تبدیل رو به روش ساده محاسبه هزینه به ازای تبدیل انجام می‌دن.
  • پیش‌بینی‌های رفتار‌های مشتری:

با کسب اطلاعات و تحلیل داده‌ها در تصویب وکار‌های دنیا، وبسایت‌ها به دانش کلی و جامعی از رفتار و تجربیات مشتریان دست پیدا می‌کنن. با این که پیش‌بینی رفتار مشتری کار آسونی به نظر نمی‌رسه اما، با استفاده از داده‌های تحلیل به کمک نرم‌افزار‌های پیشرفته، امکان مدیریت ارتباط با مشتریان وجود داره. برای استفاده از داده‌ها جهت ایجاد لاین‌های جدید بیزینس از این مراحل تحلیل داده‌ها کمک گرفته میشه:
  • جمع‌آوری داده‌ها
  • بررسی داده‌های جمع‌آوری شده
  • درک وشناخت داده‌ها
  • درک و شناخت زیرساخت‌ها و ذخیره‌سازی *تخصیص سرمایه برای تصویر‌سازی و مدلسازی
  • اقدام
مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌ها، در همه جای دنیا به چشم می‌خوره؛ بعضی شرکت‌ها، تقویت بیزینس خودشون رو فقط در افزایش هزینه‌ها می‌دونن؛ اما در واقع متوسل شدن به روش‌های کاربردی و مقرون به صرفه و استفاده از فرصت‌های شبکه ‌سازی و پیوستن به کسب وکار‌های دیگه، خطرات رو به کمترین میزان می‌رسونه.  

مزیت‌های تحلیل داده‌ها در کسب وکار‌های دنیا:

  • شناخت بازار
  • کاهش هزینه‌ها
  • ایجاد و توسعه محصول و خدمت جدید
  • تصمیم‌گیری‌های مناسب در کمترین زمان
  • ارتقای کارآمدی
  • افزایش درآمد
مزایا تحلیل داده ها برای کسب و کارهای جهانی   نتیجه گیری شرکت‌ها و سازمان‌ها باید به کمک داده‌ها و به کارگیری استراتژی‌هایی برای رشد و تقویت کسب وکار، به مواردی توجه کنن تا برای ایجاد لاین‌های جدید بیزینس در کمترین فرصت به بهترین و مؤثرترین پیشرفت و رشد برسن. استراتژی‌های تقویت و رشد کسب وکار اولویت رو با مشتریان می‌دونه. استراتژی بازاریابی مطلوب جهت رشد، نیرو‌ها رو مدیریت می‌کنه و شبکه ‌سازی انجام می‌ده.مساله اخلاقی استفاده از داده ها در کسب وکار‌ها موضوعی مهم و قابل اهمیت برای همه ی کسب و کارهاست.      

پیام بگذارید

آخرین مطالب