تکامل فینتک بعد از 2008 تا به امروز

تکامل فینتک بعد از2008 ،بین سال‌های 2007-2008، تصویر برند و اعتماد مشتریان نسبت به بانک‌ها دچار لرزش شد. بررسی‌های سال 2015 نشان داد که اکثر آمریکایی‌ها به شرکت‌های فناوری بیشتر از بانک‌های سنتی برای مدیریت پول نقد خود اعتماد داشتند.روند تکامل فینتک قبل از 2008 به گونه ی دیگری بود.
روند تکامل فینتک
تکامل فینتک
در حال حاضر، در چین، بیش از 2000 پلتفرم وام‌دهی همتا به همتا (P2P) خارج از هر چارچوب نظارتی تأسیس شده است. این واقعیت که این موارد خارج از چارچوب نظارتی هستند، به نظر نمی‌رسد وام دهندگان و وام گیرندگان را آزار دهد، زیرا آن‌ها بیشتر به هزینه کم و راحتی بیشتر و همچنین بازده بالاتر این پلتفرم‌ها اهمیت می‌دهند. رقابت‌پذیری و سودآوری بانک‌ها به شدت آسیب دیده و مقررات و الزامات روزافزون صنعت بانکداری فقط باعث افزایش هزینه‌های بانکی شد.

روند تکامل فینتک

FinTech 3.0 شامل سطوح بالایی از نفوذ و پیچیدگی گوشی‌های هوشمند در مورد API‌ها یا تجربه بالای کاربری اپلیکیشن‌ها بود. سرعت بالای توسعه فناوری و تغییر هویت ارائه‌دهندگان خدمات مالی از ویژگی‌های کلیدی این مرحله فینتک به عنوان مهم‌ترین مرحله بود. مؤسسات مالی در معرض این تهدید هستند که خدمات آن‌ها می‌تواند به روشی مشخص، بهبود یافته و توسط استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری به صورت آسان‌تری به مصرف کنندگان و مشاغل ارائه شود. FinTech 2.0 مقررات خود را بر مؤسسات مهم سیستماتیک متمرکز کرد. اما امروزه آن‌ها باید تمرکز خود را بر روی شرکت کنندگان خاص‌تر صنعت آغاز کنند. در سال 2015، چین ارزیابی مجدد رویکرد نظارتی خود را آغاز کرد. تکامل فینتک همچنین باعث پیشرفت‌های موازی در RegTech شده است. پیشنهاد گردید رویکرد چند سطحی و انعطاف‌پذیر مناسب اتخاذ شده و مقررات با توجه به اندازه و ریسک سازمان‌ها با شدت‌های متفاوتی اجرا شود. رگولاتورها باید دست در دست صنعت برای به دست آوردن بینشی از بازار در حال تحول تلاش کنند و در نتیجه برای تدوین مقرراتی که نوآوری را تشویق می‌کند و در عین حال ریسک را کاهش داده و شانس آربیتراژ نظارتی را ریشه‌کن می‌کند، کار کنند.

ادامه روند تکامل فینتک و فناوری در بخش مالی

فناوری در بخش مالی هم روش ارائه خدمات را متحول کرده و همچنین در حال ایجاد رقبایی خارج از بخش سنتی بازار مالی است. مزیت‌های محاسباتی اخیر جمع‌آوری داده‌های تحلیل بنیادی شرکت‌ها مانند معاملات بلادرنگ و داده‌های مشتریان را بسیار آسان کرده و باعث شده متخصصان مالی بتوانند این اطلاعات را در تحلیل قیمت‌گذاری سهام به کار ببرند. گفته می‌شود که فینتک به دلیل پیامدهای بسیار نوآورانه و بالقوه مخرب، تأثیری ماندگار بر کل صنعت مالی دارد. برخی از تعاریف ادعا می‌کنند که فینتک یک صنعت است، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان یک فناوری تعریف می‌کنند. برخی آن را به عنوان یک نوع عمل، مانند تجارت یا خدمات تعریف می‌کنند. با این حال همه فینتک را به عنوان پدیده‌ای جدید، نوظهور، برهم‌زننده بازار سنتی و نوآور معرفی می‌کنند.

روند تکامل فینتک - فینتک یک صنعت مالی جدید

به طور خلاصه، فینتک یک صنعت مالی جدید است که از فناوری برای کارآمدتر کردن فعالیت‌های مالی استفاده می‌کند. افزایش سریع علاقه به فینتک (که از طریق جستجوهای گوگل در طول سال‌ها مشهود است) نیاز به درک بهتر آن را نشان می‌دهد. نوآوری‌های فینتک برای نوآوران و در کل صنعت مالی بسیار ارزشمند است. اما برخی از نوآوری‌های فینتک می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر برخی صنایع مالی داشته‌باشد. هنگامی که چنین نوآوری‌هایی از سوی شرکت‌های نسبتاً جدید و غیرمالی به دست می‌آید، می‌تواند تأثیر منفی بیشتری داشته‌باشد. هدف اصلی بخش مالی فعال‌کردن معاملات است. به عنوان مثال، راه‌حل‌های نقدی و پرداخت، انتشار مدل‌های دستگاه‌های هوشمند و غیره. این نوآوری‌ها اغلب فاصله بین بخش مالی و سایر صنایع را محو می‌کنند. ادغام قوی بین راه‌حل‌های فینتک با بخش‌های اولیه و ثانویه وجود دارد. مدل‌های کسب‌وکار جدید جنبش فینتک را در سطح شبکه به پیش می‌برد. فینتک شیوه‌ای را که از طریق آن مشتریان به پس‌انداز، ذخیره، وام، خرج، سرمایه‌گذاری و محافظت از پول می‌پردازند را مجددا تعریف کرده است. چندین مدل کسب‌وکار فینتک مانند مدل‌های مدیریت ثروت، وام‌دهی، پرداخت، خدمات بیمه، بازار سرمایه و غیره وجود دارد که با افزایش تعداد استارتاپ‌های فینتک اجرا می‌شوند. استارتاپ‌های فینتک اغلب سعی دارند با موسسات مالی سنتی موجود رقابت کرده یا با آن‌ها همکاری کنند. هنگامی که مقررات مختلف بانکی مطلوب باشد، تمایل به رقابت بیشتر و همکاری کمتری دارند.

سرعت تکامل فینتک

خود صنعت فینتک با سرعتی سریع در حال تکامل فینتک است و شرکت‌های تازه تاسیس در فینتک نرخ شکست بالاتری را  به دلیل افزایش سطح رقابت در این صنعت از خود نشان می‌دهند. خدمات فینتک به‌عنوان یک عامل کلیدی در شمول مالی، به معنای ارائه خدمات مالی به افراد بدون بانک در نظر گرفته می‌شود. رایانش ابری، بلاکچین، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش‌مصنوعی به افراد بیشتری امکان می‌دهد به این خدمات در هر زمان و مکان دسترسی داشته‌باشند. با این ادغام بزرگ فناوری در امور مالی، بسیار مهم است که امنیت داده‌ها به صورت منظم و کارآمد در مؤسسات مالی و سایر عواملی که از امنیت این صنعت حمایت می‌کنند؛ بررسی شود. مدل کسب‌وکار مشتری محور برای استارتاپ‌های فینتک که هدف افزایش شمولیت مالی را دارند بسیار مطلوب است. تحقیقات کمی و کیفی در ایجاد امکان شمول مالی توسط استارتاپ‌های فینتک بسیار حائز اهمیت است. در مجموع شواهد نشان می‌دهد راه‌حل‌های ایجاد شده توسط فینتک‌ها‌ از مسیر درست دور نبوده و در حال پیشرفت می‌باشد.

پیام بگذارید

آخرین مطالب