روند تکامل فینتک تا سال 2008

روند تکامل فینتک تا سال 2008 ، فینتک اگرچه معمولاً به عنوان یک صنعت جدید شناخته می‌شود، اما تاریخچه طولانی دارد که می‌توان آن را به سه مرحله تقسیم کرد.
  • توسعه رایانه‌های مرکزی، سوئیفت، دستگاه‌های خودپرداز و غیره به عنوان بخشی از فینتک 0/1 در نظر گرفته می‌شود.
  • دوره بعدی فینتک شامل اینترنت و اینترنت اشیا بود و فینتک 2.0 نام داشت.
  • اکنون، ما در مرحله انتقالی از فینتک ۲.۰ به فینتک ۳.۰ هستیم که انتظار می‌رود فناوری‌های بیشتری در آن توسعه یابد.
روند تکامل فینتک تا سال 2008 فینتک ترکیبی از امور مالی، مدیریت فناوری و مدیریت نوآوری است. در واقع می‌توان گفت که در فینتک، ما از راه‌حل‌های فناوری به روش‌های نوآورانه برای مؤثرتر کردن فرآیندهای مالی استفاده می‌کنیم. از این رو، فینتک یک موضوع بین رشته‌ای است.

روند تکامل فینتک تا سال 2008

الف) روند تکامل فینتک FinTech 1.0 (۱۸۶۶ – ۱۹۶۷):

فناوری‌هایی مانند کشتی بخار، تلگراف و راه آهن اجازه داد تا روابط مالی بهتری بین کشورهای مختلف برقرار شود. فینتک اغلب جدید در نظر گرفته می‌شود، اگرچه سابقه‌ای دارد که می‌توان آن را به سال 1866و زمانی که اولین کابل ترانس-آتلانتیک با موفقیت کشیده شد، جستجو کرد. این کابل زمان ارتباط بین آمریکای شمالی و اروپا را به 17 ساعت کاهش داد که در غیاب آن تا 10 روز طول می‌کشید. این توسعه پایه‌ای بود که منجر به ظهور چندین شرکت بیمه، بانک و سهام شد که برای انقلاب صنعتی اول بسیار مهم بودند. این کابل زیرساختی را برای جهانی‌سازی مالی فراهم می‌کرد. جنگ جهانی دوم همچنین چندین پیشرفت تکنولوژیکی را به همراه داشت. توسعه شبکه تلکس جهانی پایه‌های ارتباطی را برای فینتک 1/2 فراهم کرد.  

ب)روند تکامل فینتک FinTech 2.0 (۱۹۶۷ – ۲۰۰۸):

انگلستان در سال 1968 دفتر کامپیوتر بین بانکی (Interbank computer Bureau) پایه و اساس سیستم‌های پرداخت خودکار مدرن و خدمات تسویه الکترونیکی را ایجاد کرد. بعداً سیستم خانه تسویه بین بانکی ایالات متحده (US Clearing House Interbank)  افتتاح شد و بلافاصله پس از آن Fedwire افتتاح شد. در سال 1974 و با سقوط بانک هرستات (Herstatt) افزایش پیوندهای مالی بیش از پیش مشخص شد و در همین دوران بود که انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (SWIFT) تأسیس شد. همه این رویدادها منجر به اولین ابتکار نظارتی برای مؤسسات مالی شد. این رویداد کمیته بازل بود که در سال 1975 تشکیل شد. تشکیل این کمیته منجر به تعدادی توافقنامه قانون-نرم شد. سقوط جهانی بازارهای سهام در سال 1987 نشان‌دهنده ارتباط متقابل تکنولوژیکی بازارهای جهانی بود.

پ)روند تکامل فینتک FinTech 3.0 :

مدارهای الکترونیکی توسعه یافتند و از آن‌ها برای کنترل سرعت نوسانات قیمت استفاده شد. ارتباط متقابل بین بازارهای مالی اتحادیه اروپا پس از قانون واحد اروپایی در سال 1986 و معاهده ماستریخت در سال 1992 به وجود آمد. در ابتدا، خطرات سیستم‌های مدیریت کامپیوتری نادیده گرفته شد و این نادیده گرفتن با سقوط مدیریت سرمایه بلندمدت پس از دوره مالی بحران سال‌های 97-98 آشکار شد. بانکداری آنلاین مصرف‌کننده در سال 1995 توسط Wells Fargo توسعه یافت و ظهور اینترنت راه را برای FinTech 3.0 هموار کرد. بدیهی است که بانکداری الکترونیکی خطرات جدیدی را به همراه داشت، به ویژه برای تنظیم‌کنندگان قوانین مالی، عمدتاً به این دلیل که فناوری امکان برداشت فوری پول را فراهم می‌کرد. انتظار می‌رفت که ارائه‌دهندگان این خدمات بانکداری الکترونیکی مؤسسات مالی مجاز مانند بانک‌ها باشند. اما فینتک 3.0 نیاز به بازنگری داشت. از سال 2008 تاکنون را فینتک 0/3 می‌خوانند که در ابتدای آن تصویر برند و اعتماد مشتریان نسبت به بانک‌ها دچار لرزش شده و شرکت‌های فناور برای به دست گرفتن بازار در تلاش بودند. و این روند تکامل فینتک ادامه دارد....

   

پیام بگذارید

آخرین مطالب