پیچ دِک (Pitch Deck) جذاب برای ارائه موفق به سرمایه‌گذار

Pitch Deck Design14

هر استارتاپ برای معرفی ایده یا محصول خود در جلسات نیاز به محتوایی مختصر و مفید دارد که تمام نکات کلیدی کسب‌وکار را در مدت زمان محدودی به مخاطبان خود از جمله سرمایه‌گذاران ارائه نماید.

فایل پیچ دِک به عنوان یکی از محتواهای اصلی جهت معرفی یک کسب‌وکار به شمار می‌آید که معمولا شامل 10 تا 15 اسلاید است و با استفاده از ابزارهایی از جملهPowerPoint ،KeyNote ، Slidebean و Canva طراحی می‌شود. نحوه ارائه پیچ دک، به نوع جلسات و مدت زمان آن بستگی دارد پس بهتر است پیش از طراحی محتوا بدانید که چه مدت زمان دارید و چه اطلاعاتی را باید آماده کنید. محتوای پیچ دِک، باید به قدری جذاب و مفید طراحی شود که نظر هر سرمایه‌گذاری را به خود جلب کند. استارتاپ‌ها هر قدر که به شناخت دقیقی از فضای کسب‌وکار و نیازمندی‌های خود دست یافته باشند، محتوای بهتر و کم‌نقصی را به مخاطب ارائه خواهند داد. برای ساخت یک فايل پیچ دک قالب‌های مختلفی طراحی و معرفی شده است که می‌توان به مدل ارائه Guy Kawasazi و مدل اسلایدی Dave McClure اشاره کرد.

محتوای ارائه براساس مرحله فعالیت استارتاپ، مخاطبان و مدت زمان متفاوت خواهد بود اما می‌توان سرفصل‌های مهمی را بیان کرد که باید در فایل ارائه به آنها اشاره شود. پس از آن، طراحی بصری پیچ‌دک برای ارائه به سرمایه‌گذار است که برای جذب مخاطب خلاقیت شما را لازم دارد. اینکه بر روی کدام سرفصل متمرکز باشید، نحوه چیدمان اسلایدها چگونه باشد، چه میزان اطلاعات در هر اسلاید وجود داشته باشد و سایر موارد را شرح خواهیم داد. لازم است در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که آنچه به عنوان راهنمای آماده‌سازی محتوای پیچ دک بیان خواهیم کرد مربوط به استارتاپ‌هایی است که در مرحله اولیه (Early Stage) فعالیت دارند.

حتما به این موضوع دقت داشته باشید که محتوای ارائه شده باید به داده‌های مختصر اما کلیدی اشاره داشته باشد، این داده‌ها باید ترکیبی از نیاز اصلی کسب‌وکار و توانمندی ارائه شما باشد. همچنین نحوه نمایش (طراحی گرافیکی) بسیار بسیار مهم است، این نکته را به هیچ عنوان دست کم نگیرید!

اگر استارتاپ شما در مرحله MVP قرار دارد، باید سرمایه‌گذار را برای دریافت پول جهت ساخت محصولی متناسب با بازار با حداقل هزینه راضی کنید. بنابراین فرضیه شما در حال آزمایش محصولی است که پس از متناسب‌سازی با بازار به یک تجارت پرسود تبدیل خواهد شد. پس در ارائه پیچ دک نیز نیازی به طرح KPI، پیش‌بینی رشد و پیش‌بینی مالی با جزئیات دقیق آن هم به مدت 3 تا 5 سال نخواهید داشت.

اما اگر برای جذب سرمایه در مرحله بذری آماده می‌شوید، دیگر فرضیه خود را آزمایش نمی‌کنید. در اینجا شما باید کشش و تناسب بازار محصول را نشان دهید و مشخص کنید که با سرمایه بیشتر می‌توانید مشتریان بیشتری را به دست آورید. علاوه بر این، شما اکنون می‌خواهید یک شرکت واقعی بسازید پس به جای داشتن تعداد کمی هم‌بنیانگذار یا نیروی طراح و توسعه‌ محصول باید خود را برای رشد بازار آماده کرده و هزینه جذب نیروی بیشتر را بر حسب نیاز کسب‌و‌کار محاسبه کنید. شما در این مرحله باید به چگونگی و هزینه‌های جذب مشتری نیز اشاره کنید تا در نهایت بتوانید آن سهمی از بازار را به دست آورید که قادر باشید با جذب سرمایه بیشتر به مراحل بعد ورود پیدا کنید.

به این موضوع بسیار دقت کنید که برای هر جایگاهی از کسب‌و‌کار شامل مراحلی همچون، ایده، ورود به بازار، اعتبارسنجی، رشد و غیره، هر فایل ارائه نیاز به داده‌های متفاوتی متناسب با نوع کسب‌و‌کار و داده‌های موجود خواهد داشت. پس توجه داشته باشید که به هیچ عنوان همیشه یک فایل آماده تکراری نداشته باشید.

موضوع مهمتر سرمایه‌گذار یا فردی است که قرار هست در آینده به شما پولی را بدهد. این نکته بسیار مهم است که قبل از ملاقات حضوری، او را بهتر بشناسید و حتی گاهی با توجه به شناخت ایجاد شده، محتوا یا داده‌ای متفاوت بر اساس نیاز سرمایه‌گذار آماده کنید. این مطلب اهمیت بسیار زیادی در کسب نتیجه موفقیت‌آمیز خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب