نشست تخصصی خلق ارزش از داده های بانکی

کارشناسان بانکی و فناوری در «نشست تخصصی خلق ارزش از داده های بانکی» نقش داده ها در عرصه های مختلف تبادلات را بسیار مهم و کلیدی توصیف و تاکید کردند، داده ها مبنای ایجاد قدرت و خلق ثروت در دنیای امروز محسوب می شوند.
نشست
«نشست تخصصی خلق ارزش از داده های بانکی» در دومین روز هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران با سخنرانی دکتر نادر قاسمی مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش، مهندس پرویز ناصری مدیر برنامه ریزی، پژوهش و پروژه های راهبردی شرکت خدمات انفورماتیک، حمیدرضا اقیری کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی و شهره طباطبایی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد گروه هوش تجاری شرکت خدمات انفورماتیک، برگزار شد.
در این نشست دکتر نادر قاسمی مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش به تعریف ایده پرداخت و گفت: ایده همه جا هست اما کارآفرین موفق کسی است که بتواند ارزش آفرینی کند، در واقع کارآفرینان موفق، پرشور و ماهرند و شاید درست باشد بگوییم شور و حرارت، آموختنی نیست اما قطعا مهارت های اجرایی آموختنی است.
قاسمی همچنین در خصوص نرخ بالای شکست استارتاپ ها تاکید کرد: استارتاپ ها معمولا راهکارهای نوآورانه برای حل مشکلات موجود ارائه می دهند اما ۹۰ درصد آن ها در سه سال اول فعالیت شکست می خورند و از هر ۱۰ استارتاپ فقط یک استارتاپ، به صورت موفق تجاری سازی می شود.
مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش خاطرنشان کرد: زمانبندی مناسب ارائه ایده، تیم سازی اثربخش، ایده مناسب، مدل کسب و کار منعطف و منابع مالی کافی ۴ عنصر کلیدی در موفقیت استارتاپ ها به شمار می روند.
وی همچنین در خصوص اهداف تاسیس مرکز نوآوری آیفینک اشاره کرد و گفت: حمایت از جریان نوآوری باز در شرکت خدمات انفورماتیک، استفاده از پتانسیل تجربه و دانش شرکت خدمات در حمایت از فضای فینتک کشور، جذب سرمایه گذاری در استارتاپ ها، انجام مسئولیت های اجتماعی در حوزه نوآوری و حمایت از تیم های مستعد و در نهایت حضور فعال شرکت در اکوسیستم نوآوری از جمله این اهداف است.وی تاکید کرد: فناوری پرداخت، فناوری بیمه، فناوری مدیریت ثروت، بازار سرمایه، مدیریت مالی شخصی، قانونگذاری، زنجیره بلوک، نقل و انتقال ارزی و فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی و کلان داده ها از جمله حوزه های فعالیت آیفینک به شمار می رود.
قاسمی همچنین در خصوص سهم بازار بانک، خدمات مالی و بیمه نیز اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹ بخش BFSI بیشترین سهم از بازار کسب درآمد از داده را به خود اختصاص داده است.
در ادامه مهندس پرویز ناصری مدیر برنامه ریزی شرکت خدمات انفورماتیک به میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در دنیا اشاره کرد و گفت: تعداد کسانی که تا سال ۲۰۱۷ به اینترنت وصل شدند، ۳.۸ میلیارد نفر بوده و در حال حاضر که در سال ۲۰۲۲ میلادی هستیم حدود ۵ میلیارد نفر در دنیا به اینترنت وصل شده اند که این آمار همواره در حال افزایش است.
ناصری یادآور شد: بر اساس آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۷۰ میلیارد تراکنش خرید در دنیا پردازش شد و پیش بینی می شود تا سه سال آینده میزان داده هایی که داد و ستد می شود تا  ۸۰ زتابایت باشد.
وی ادامه داد: بررسی های اخیر نشان می دهد روزانه 2.5 تریلیون داده در دنیا تولید می شود و ۹۰ درصد این اطلاعات طی دو سال گذشته تولید شده است.
مدیر برنامه ریزی شرکت خدمات انفورماتیک به ارزشمندترین شرکت های جهان در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد و گفت: شرکت اپل، فیس بوک، آرامکو،‌ مایکروسافت، آمازون، tsmc ،tencent  و در نهایت TESLA از باارزش ترین شرکت های دنیا محسوب می شوند که همه آن ها با داده کار می کنند.
ناصری تصریح کرد: طی ۱۰سال گذشته ارزش شرکت های فناور تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. بر این اساس ارتباط مستقیمی بین ارزش شرکت ها و داده ها و در نهایت تولید ثروت وجود دارد. بیشترین ارزش در اقتصاد توسط داده ها تولید می شود بنابراین اقتصاد دنیا یک اقتصاد دیجیتال است و بسیاری از خدمات و محصولات ما از جنس داده ها هستند.
در ادامه این نشست حمیدرضا اقیری کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی شرکت خدمات انفورماتیک بر اهمیت خلق ارزش از ایده از طریق نوآوری و تعریف محصولات و سرویس های جدید تاکید کرد.
وی همچنین در خصوص توانمندی ها و فرصت های شرکت خدمات انفورماتیک گفت: حجم بالا و تخصصی بودن ایده های در دسترس، توان مالی بالا، قدرت برند، پیدایش کسب و کارهای تحلیل داده ها، افزایش کمی و کیفی انواع داده های تولیدشده توسط کاربران، استقبال مدیریت ارشد بانک ها از هوش تجاری و داشبوردهای مدیریتی، تجربه اندوزی در زمینه BI و سایر کاربردهای داده محور،‌ از آن جمله اند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: به طور کلی به چهار صورت می توان از طریق داده درآمدزایی کرد که تسهیل گری (شرکت هایی که در عرصه های مختلف مشاوره می دهند)،‌ تامین داده به عنوان خدمت، تولید محصولات مبتنی بر داده و شبکه های تبلیغاتی، از جمله این موارد محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد درآمد شرکت گوگل از طریق تبلیغات تامین می شود، اظهار کرد: داده ها همواره باعث تامین اقتصاد شرکت ها می شود و شرکت های بزرگ از طریق تبلیغات درآمدزایی می کنند.
اقیری خاطرنشان کرد: اگر چه حوزه فعالیت ما در صنعت مالی و بانکی است اما ایده هایی که دنبال می کنیم در صنایع دیگر نیز کارایی دارد بنابراین محدود به یک حوزه نیستیم.
در پایان این نشست شهره طباطبایی سیفی استاد دانشگاه و کارشناس ارشد گروه BI (هوش تجاری) شرکت خدمات انفورماتیک به دو نوع تولید داده از ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: تولید پروژه های مبتنی بر داده با هدف تولید سامانه هوش مصنوعی و پروژه های مبتنی بر داده با هدف تولید سامانه پایش و گزارش های تحلیلی، دو نوع تولید ارزش از داده به شمار می رود.
این کارشناس در خصوص پروژه های مبتنی بر داده با هدف تولید سامانه هوش مصنوعی نیز اظهار کرد: مدل سازی مشتریان بر اساس مجموعه تراکنش های مالی و شبکه عصبی عمیق، سامانه های ایمن، تشخیص اصالت امضای چک با استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل رفتار مشتریان، اعتبارسنجی مشتریان تسهیلات با کمک هوش مصنوعی و در نهایت استخراج شبکه های پنهان در تراکنش های بانکی و سامانه های تراکنش بین بانکی از جمله این پروژه ها به شمار می روند.
وی به پروژه های تجمیع و تحلیل داده بر مبنای هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و افزود: اعتبارسنجی مشتریان تسهیلات با استفاده از هوش مصنوعی، جمع آوری اطلاعات بیش از ۵۰ هزار مشتری در فاز اول پروژه، جمع آوری اطلاعات بیش از ۳ میلیون مشتری تسهیلات در فاز دوم و در نهایت آموزش مدل شبکه عصبی عمیق و پیش بینی مدل رفتاری مشتری از بین سه حالت خوش حساب متوسط و بدحساب، از جمله این پروژه ها محسوب می شود.
گفتنی است «نشست تخصصی خلق ارزش از داده های بانکی» روز چهارشنبه 22 دی ماه جاری در حاشیه نمایشگاه تراکنش ایران واقع در محل مرکز آفرینش های کانون برگزار گردید و با استقبال گسترده بازدیدکنندگان و کارشناسان مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب