نئو بانک چیست؟

سیستم بانکداری جدید، شعب فیزیکی نیستند. به محض شنیدن اسم بانک، ممکنه به یاد مجموعه‌ای پرسروصدا بیفتیم که همهمه ارباب رجوع‌ها و ماشین‌های تایپ و صدای زنگ تلفن‌ها فضای بسته بانک رو، شلوغ کرده؛ اما بانکداری نوین کاملاً برعکس این فضاست و در عین حال در تموم ساعات شبانه‌روز قابل دسترسیه. مورخین قدمت صنعت بانکداری رو به قرونی نسبت دادن که، انسان‌ها بعد از مبادله پایاپای (کالا به کالا) تصمیم گرفتن ‌اشیا قیمتی رو جایگزین این گونه معامله‌ها کنن. طی قرون متمادی، این سیستم به انحاء گوناگون تغییر و تحول پیدا کرد تا رسید به انقلاب جهانی نئو بانک.  Neo Bank  این سیستم، در کشور انگلستان در سال ۲۰۱۶ در حوزه فینتک شناخته شد. جالبه بدونین که رسالت اصلی نئوبانک چیست؟ رسالت اصلی نئوبانک به چالش کشیدن سیستم بانکداری قدیمی و ساده‌سازی خدمات مالی و ارائه دادن به مشتریاست. نئوبانک ( بانکداری نوین) با خلق مزیت رقابتی، وجود خارجی خودش رو به دنیای اقتصاد اعلام کرد. فعالیت این صنعت بر بستر تلفن‌های همراه انجام می‌گیره.

نئوبانک چیست؟

در حوزه‌های تکنولوژی مالی، استارتاپ‌های فعال، نوعی بانک دیجیتالی رو طراحی و راه‌اندازی کردن به نام نئو بانک. این نوع بانک در هیچ جای دنیا شعبه‌ای به صورت فیزیکی نداره و در ۲۴ ساعت آنلاین و در دسترس افراده. هنوز آدمای زیادی هستن که خدمات بانکی رو به صورت فیزیکی در بانک‌ها دریافت می‌کنن؛ اما در مقابل کسانی هم هستن که ترجیح می‌دن این خدمات رو به صورت غیرحضوری دریافت کنن. تنها راه ارتباطی بین نئوبانک و مشتریان، اپلیکیشن قابل نصب روی تلفن‌های همراه هوشمنده. که خدماتی مثل انتقال پول، اخذ وام، مدیریت حساب، برداشت و یا پرداخت پول و اعتبار سنجی رو ارائه می‌کنه. در حال حاضر استارتاپ‌ها و شرکت‌های بزرگ و معروفی، محبوبترین و مهم‌ترین نئوبانک‌های دنیا رو تأسیس کردن؛
  • در آمریکا نئوبانک چایم
  • درکشور انگلیس نئوبانک مونرو ورولوت
  • درروسیه نئوبانک TinkOff
  • درکشورآلمان نئوبانک N۲۶
به دلیل پیشرفت فناوری‌ و ورود نسل جدید هوش‌ مصنوعی، رابط‌ کاربری کارآمد، رایانش ابری و تکنولوژی‌های دیگه مشتریان بالقوه زیادی جذب این بانک‌ها میشن، تا فقط با چند تا کلیک خدمات مختلفی رو دریافت کنن.  
نئو بانک چیست
نئو بانک

مزایای نئوبانک‌ها

با ورود خدمات دیجیتالی به بانک‌های سنتی، بخشی از خدمات بانکی رو به ابزار‌هایی مثل موبایل و اینترنت سپردن. در واقع سعی کردن ارائه سرویس‌ها رو ساده‌سازی کنن. ولی هدف نئوبانک‌ها سرویس‌دهی برای تمام خدمات بانکی، بدون مراجعه فیزیکی وحضوری مشتریان به بانک‌هاست.
  • خدمات پرداخت‌، برداشت، افتتاح حساب، احراز هویت، اعتبارسنجی و..
  • در دسترس‌بودن و پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی
  • صرفه‌جویی درمنابع مالی (بانک می‌تونه این صرفه‌جویی رو در جا‌های دیگه مثل؛ کاهش کارمزد خدمات مشتریان، استفاده برای حوزه تحقیق و توسعه و خدمات متنوع دیگه استفاده کنه)
  • افزایش سرعت و دقت بالا به دور از خطای انسانی (چابکی خدمات بانکی)
  • سهولت در انجام عملیات بانکی در نئوبانک
  • صرفه‌جویی درهزینه‌های نیروی انسانی و جاری
  • استفاده از هوش مالی و حذف کاغذ از مناسبات بانکی؛ در واقع با حذف کاغذ بازی‌ها در شعب بانک سنتی، هم در مصرف کاغذ صرفه‌جویی میشه و هم فرسودگی اسکناس‌ها به حداقل می‌رسه
  • با حذف شعب بانک‌ها (سیستم بانکداری سنتی) نئوبانک خدمات مالی یکسانی رو به همه ارائه می‌کنه؛ بدون در نظر گرفتن موقعیت و مختصات جغرافیایی اونا
  • منغطف بودن نئوبانک‌ها، در مقابل ورود هرگونه فناوری‌
مزایای نئو بانک

نئوبانک و چالش‌ها

در جهان هستی، همه چیز دو به دو خلق شده؛ خیر و شر، زشتی و زیبایی .... مزایا و معایب. این صنعت نوین هم، از این واقعیت به دور نیست. با وجود مزایای فراوان، این نوع بانک‌ها با چالش‌هایی هم روبه‌رو هستن که مسلماً می‌تونه روی فعالیت‌ها، جذب و حفظ مشتریان مؤثر باشه.
  • اولین چالشی که به نظر می‌رسه‌ یه فرآیند طولانی رو داشته باشه، جلب اعتماد مشتریاست.
  • حالا دیگه بعد قرن‌ها حضور شعب فیزیکی، مردم به سختی می‌تونن به بانک‌ها اعتماد کنن. افزایش سواد عامه مردم، اطلاع‌‌رسانی و آگاه‌سازی مشتریان باید جزء اولین اقدام نئوبانک‌ها در جهت پیشرفت باشه.
  • بانک‌هایی هستن که برای شروع، درکنار بانک‌های سنتی فعالیت می‌کنن؛ اما بعضی از انواع بانک‌ها جسارت به خرج داده و مستقل عمل می‌کنن؛ که این خودش ‌یه ریسک بزرگ به حساب میاد و نیاز داره تموم جوانب سنجیده بشه. صدور مجوز و نظارت و تسلط بر فعالیت‌ها باید با دقت هرچه بیشتری انجام بگیره.
  • به علت در اختیار نداشتن بودجه کافی، این گونه بانک‌ها قادر نیستن وام‌های کلان به مشتریان بپردازن.
  • احتمال هک کردن این نرم‌افزار مالی هم وجود داره و این موضوع می‌تونه روی عدم اعتماد مشتریان به نئوبانک صحه بذاره. قطعا امنیت مالی یکی از دغدغه‌های هر فرده.
  • ممکنه مشتریان به درستی احراز هویت نشن.
  • مقوله پولشویی رو هم نباید در این حوزه نادید گرفت.
  فراهم شدن شرایط بسیار آسان برای نئوبانک

پیش‌بینی آینده نئوبانک‌ها

متخصصان امور بانکداری، بزرگترین صاحب‌نظران در مورد نئوبانک هستن؛ آن‌ها مزایا، چالش‌ها، فرصت‌ها و همه جوانب رو مطالعه می‌کنن تا بتونن آینده‌ای روشن برای این سیستم جدید بانکداری متصور بشن. نئوبانک به دلیل مزیت‌هایی چون، قابلیت دسترسی در همه وقت و در همه جا و همچنین قابل ارائه بودن روی پلتفرم تلفن‌های همراه، سیستم کاملاً جوان پسند و خوشایند برای این قشر از جامعه به حساب میاد و امکان اینکه در آینده تمام طیف جامعه رو در بر بگیره زیاده. درسته که بخشی از خدمات سیستم بانکداری سنتی هم به خدمات‌رسانی نئوبانک نزدیکه اما، این نوع بانک‌ها خدمات‌رسانی رو در تموم بخش‌ها ساده‌سازی می‌کنن. نسل امروز و فردای جوامع بشری به خدمات دیجیتالی بسیار وابسته هستن و خواهند بود، بنابراین وجود چنین نرم‌افزاری بسیار واجب و پسندیده ست. کسب وکار‌هایی که مبتنی بر فینتک‌ها هستن، وابستگی خاصی به نئوبانک دارن. این نوع بیزنس‌ها وجه تمایزشون با مشاغل دیگه انتخاب مسیریه که مزیت رقابتی دارن. کارشناسان مترصد هستن که، سیاستگذاری‌های مالی لازم رو جهت ارتقا و همه‌گیری این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور انجام بدن. اونا با مطالعه بر روی سلایق و نیاز‌ها و رفتار‌های مشتریان آینده، سعی دارن دیدگاه عمیقتری نسبت به نئوبانک داشته باشن.    

معرفی چند استارتاپ نئوبانک

با افزایش فضای رقابتی و ورود حجم وسیعی از استارتاپ‌های متنوع به انواع کسب‌وکار‌ها، بانک‌ها هم به فکر افتادن تا همگام با پیشرفت فناوری‌ حرکت رو به جلویی داشته باشن و استارتاپ‌ها رو به سیستم‌هاشون راه بدن. به دلیل عدم آگاهی و سواد تکنولوژی بسیاری از افراد جامعه، بعضی از بانک‌ها جسارت پیوستن به صنعت نوین بانکداری نئوبانک رو ندارن، ولی با احتیاط بیشتر و درنظر گرفتن ملاحظات زیادی شعبی رو راه‌اندازی کردن به نام شعبه دیجیتالی. اما بانک‌هایی مثل بلوبانک و بانکینو، با جسارت هرچه تمام‌تر اسم نئوبانک رو تا حدودی روی خودشون گذاشتن و خدمات مالی رو برای مشتریان ساده‌سازی کردن. البته این اقدام، اوایل با اعتراضات و انتقادات شدیدی مواجه شد و سعی کردن به اسم شعب دیجیتالی فعالیت‌شون رو ادامه بدن.
انجام انواع فعالیت‌های بانکی به صورت آنلاین در نئوبانک
نئو بانک

بلوبانک Blu Bank

برخلاف اسم بلو بانک، این بانک به معنی بانک آبی نیست؛ این لوگو به بانک سامان وابسته است. با تبلیغات گسترده‌ای که بلوبانک در فضا‌های مجازی انجام داده مشتریانی رو جذب کرده. فرآیند افتتاح حساب در این بانک، خیلی سادست؛ به این صورت که با ارسال ‌یه تصویر کوتاه و همچنین تصویری از کارت ملی احراز هویت کاربر صورت می‌گیره و افتتاح حساب انجام میشه. البته ارسال کارت درخواستی به مدت چند روز طول می‌کشه اما، به مسیر طولانی حضور دربانک‌های فیزیکی و کاغذ بازی‌های مرسوم می‌ارزه. گرچه هنوز راه درازی رو برای تبدیل شدن به‌ یه نئوبانک واقعی داره اما، اقدامات اولیه و ساده‌سازی مثل احراز هویت و افتتاح حساب قابل چشم‌پوشی نیست. هم اکنون خدمات نزدیک به سرویس‌دهی موبایلت بانک سامان داره. در صورت ساده ‌سازی تمام خدمات بانکداری توسط بلوبانک، مفهوم نئوبانک کاملاً بهش اطلاق میشه.    

بانکینو

بانکینو هم، یکی دیگه از مدعیان نئوبانک به حساب میاد که وابسته به بانک خاورمیانه ست. خدمات و سرویس‌دهی بانکینو (افتتاح حساب واحرازهویت) تقریباً شبیه بلوبانکه. تنها تفاوتش دریافت کارمزد برای افتتاح حساب و بررسی فاکتور‌های زیاده. بانک‌های زیر هم از این قافله عقب نمودن و فعالیت‌هایی داشتن:
  • پاسارگاد
  • رسالت
  • آینده
نئوبانک ها   کلام پایانی نئوبانک، نسل جدیدی از بانک‌ها هستن که روش بانکداری سنتی رو به چالش می‌کشن و فعالیت‌ها در این صنعت نوظهور بر بستر تلفن‌های همراه انجام میشه. در واقع نئوبانک‌ها خدمات دیجیتالی رو ارائه می‌کنن. با پیشرفت‌های خوبی که در حوزه فینتک انجام گرفته، بانک‌ها، خدماتی که مشتری برای تجربه اولش جهت ورود دریافت می‌کرده مثل احراز هویت، افتتاح حساب و هم خدمات ثانویه رو، به یکباره پوشش می‌ده. وقتی اپیدمی کرونا به کل دنیا مسلط شد و فاصله اجتماعی ضرورت اجباری پیدا کرد، فرصت دیده شدن دیجیتال بانک‌ها و همچنین نئوبانک‌ها چند برابر شد. کویید ۱۹، تا حدودی تونست مقاومت مشتریان رو در برابر پیوستن به صنعت نوین بانکداری (نئوبانک‌ها و دیجیتال بانک‌ها) بشکنه.

پیام بگذارید

آخرین مطالب