طراحی پیش‌بینی مالی برای استارتاپ‌ها

پیش بینی مالی

طرح پیش‌بینی‌های مالی در کنار مبانی حسابداری امری ضروری برای یک استارتاپ به شمار می‌آید. کار با اعداد و ارقام آسان نیست اما وقتی قصد دارید تا کسب و کارتان را رشد دهید، نیاز به جذب سرمایه خواهید داشت و در نتیجه وجود یک طرح پیش‌بینی مالی می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

  پیش‌بینی‌های مالی سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کند که نه تنها کسب و کار شما سودآور خواهد بود بلکه مبلغ سرمایه‌گذاری شده را به آنها باز می‌گرداند. پیش‌بینی‌های دقیق برای اهداف کاری‌ نیز، شما را قادر می‌سازد که در تامین بودجه  با مشکل روبرو نشوید. مقایسه صورت‌های مالی با پیش‌بینی‌ها با استفاده از مدل‌های ارزش‌گذاری مانند DCF، شیکاگو و غیره می‌تواند تحلیل درستی از وضعیت فعلی و آینده کسب‌وکار را در اختیار شما قرار دهد. همچنین دو نوع ساختار مالی وجود دارد. ساختار اول به آن دسته‌ای اشاره دارد که هنوز سابقه مالی نداشته و در آغاز راه هستند که باید بر اساس تحقیقات و محاسبات آماری پیش‌بینی مالی را به دست آورند، در این بخش باید سعی کنید داده‌های اعتبارسنجی را در بخش فایل ارائه خود به سرمایه‌گذار نشان داده و آن‌ را به داده‌های مالی مرتبط کنید. ساختار دوم مربوط به دسته‌ای هست که داده‌ها و سوابق مالی داشته و کسب‌وکارشان در حال فعالیت است که باید از روش‌های ارزش‌گذاری برای پیش‌بینی مالی استفاده کنند.   پیش‌بینی‌های اولیه برای ایجاد اعتبار از سوی سرمایه‌گذاران، باید سعی کنید پیش بینی دقیق ۱ ساله و پیش‌بینی‌ نسبی تا سه سال آتی را از قبل نشان دهد. اینجا دو پیش‌بینی کلیدی وجود دارد که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند:  
  1. پیش‌بینی فروش
فروش خود را حداقل برای یک تا سه سال مالی پیش‌بینی کنید. این قسمت شامل فروش ماهانه برای سال اول و سپس فروش به صورت سه ماه یکبار برای دو سال بعدی است. به یاد داشته باشید که هزینه‌ها باید بصورت ماهانه ارائه شود.
  • چه تعداد مشتری می‌توانید انتظار داشته باشید؟
  • چند واحد به فروش خواهد رفت؟
  • قیمت کالاهای فروخته شده چه مقدار است؟
  • چگونه شما برای محصولاتتان تعیین قیمت می‌کنید؟
  • هزینه تمام‌شده و سود حاصل از فروش چقدر است؟
پیش‌بینی فروش می‌تواند درآمد را پیش‌بینی کند و زمانی که قیمت کالاهای فروخته شده نیز در نظر گرفته شود، سود ناخالص برای هر کدام از آن‌ها می‌تواند تخمین زده شود. بعد از محاسبه تمامی هزینه‌های عملیاتی، با کسر آن از سود ناخالص‌تان می‌توان سود واقعی یا خالص را به دست آورد. هزینه‌های عملیاتی می‌تواند بر اساس صرف بودجه‌ها محاسبه شود.    
  1. مصرف بودجه
هزینه‌های عملیاتی به هر هزینه‌ای گفته می‌شود که کسب و کارها در انجام عملیات معمول کارشان متحمل می‌شوند. این بخش شامل هزینه‌های ثابت (مانند اجاره دفتر کار، سرور و...) و هزینه‌های متغیر (مانند هزینه‌های بازاریابی) است. شما نیاز به تفکیک جزء به جزء و خارق‌العاده ندارید، برای مثال لیست هزینه هر صندلی دفترکار؛ اما باید جمع ارقام هر هزینه را بصورت طبقه‌بندی شده ذکر کنید. همچنین باید از بخش هزینه‌های منابع انسانی شناخت دقیق و با جزئیات بیشتری داشته باشید. فایل نمونه پیش‌بینی مالی که در پایان به آن اشاره خواهد شد، شامل تمامی بخش‌ها از جمله هزینه‌های منابع انسانی نیز هست.

پیام بگذارید

آخرین مطالب