نحوه پرداختهای امروزه ما، در نوبه خود یک پدیده می باشد.
این امر به دلیل پذیرش جهانی انجام پرداختها توسط موبایل برای مصرف کنندگان بوده است و باعث تغییر رفتار در جوامع ما شده است. به جای این که بخواهیم غذای خود را از رستوران بخریم و با راننده تاکسی خوش و بش کنیم، میتوانیم از طریق تلفنهایمان این کار را انجام دهیم. یکی از بزرگترین محرکهای قابل توجه در رفتار مصرف کننده، نیاز روزافزون به روشهای پرداخت راحت و بدون اصطکاک، و گسترش تلفنهای همراه در سراسر جهان است.
از آنجا که رفتار و نگرش مصرف کننده نسبت به پرداختها پیوسته در حال تحول است، دگرگونی بازارهای مالی به منظور انطباق با نوآوری لازم است. در حال حاضر، تنظیم کنندهها در سرتاسر جهان شروع به سنجش شایستگی برای پذیرش و در آغوش گرفتن بانکداری باز دارند. بانکداری باز را میتوان به عنوان یک الگوی مشترک توصیف کرد، که در آن دادههای مصرف کننده به منظور رساندن ارزش، ایجاد قابلیتهای جدید و مدلهای کسب و کار با اشخاص ثالث به اشتراک گذاشته میشود. اتخاذ یک سیستم بانکی باز باعث تغییر و تحول قابل توجهی در فناوری پرداخت میشود.
از طریق دسترسی فناوری های مالی به دادههای مصرف کننده، بانکهای رقیب و بسیاری از افراد جدید فناوری پرداخت و غیرفناوری پرداخت که محصولات مشابه را ارائه میدهند، توانایی بیشتری در ایجاد و ارائه تجربیات بدون اصطکاک، ایمن و راحت برای مصرف کنندگان خواهند داشت.
پلتفرمهای پرداخت
به عنوان مثال، امتداد «پلتفرم نرم افزاری» فناوری پرداخت،یکی از قابل توجه ترین راههایی است که فناوریهای مالی نیازهای رو به رشد مصرف کنندگان را برای روشهای پرداخت کارآمد و شخصی ارائه میدهد. همه محصولات، چه محصول مالی و چه غیرمالی به طور فزایندهای از طریق دستگاههای تلفن همراه قابل دسترسی خواهند بود و با پیشنهادهای موجود از غولهای فناوری مانند علیپی و ویچت پی، شرکتهایی که شروع به اشباع کردن اقتصادهای مالی کرده اند، رقابت میکنند. علاوه بر این، نیاز ذینفعان برای ایجاد و ارائه یک تجربه دیجیتالی کامل هرگز مورد توجه واقع نشدهاند.
با ورود نسلهای جدید به بازار و توانمند شدن روز افزون در خصوص امور مالی، دسترسی به یک تجربه دیجیتالی یکپارچه بیشتر به یک تمایز تبدیل میشود. در نتیجه، بانکهای بزرگ برای استفاده از فناوری مختل کننده خود، همکاری خود را با فناوریهای مالی ادامه خواهند داد و فناوریهای مالی نفوذ در پایگاه مشتریان و شناخته شدن برند که توسط بانکهای فعال و سایر بازیگران میباشد، کمک میکند.
امروز، امروز است و فردا رفتنی است.
با حرکت به سمت جلو، فناوری پرداخت به طور فزایندهای نامرئی میشود. شرکتهای بزرگ فناوری مانند آمازون قبلا تجربه یک پرداخت «نامرئی» را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده اند. با راه اندازی Amazon go، پرداخت اقلام روزمره به آسانی با نصب یک برنامه و انتخاب وسایل مورد نظر آسان شده است – بدون اینکه دیگر نیازی به برداشتن تلفن یا کارت خود برای پرداخت آن باشید.
با استفاده از نرم افزارهای تشخیص نفوذ و هوش مصنوعی، آینده پرداخت در ایجاد تجربه نهایی برای کاربر متمرکز خواهد شد. راحت، بدون اصطحکاک و سریع. اوبر شاید شناخته شدهترین نمونه برای پرداختهای نامرئی باشد.
چه اشتباهی ممکن است رخ بدهد؟
اگرچه فضای پرداخت میزان قابل توجهی از اختلال را تجربه کرده است، اما بسیاری معتقدند که به همراه نوآوری، ریسک ایجاد میشود. به عنوان مثال، در یک اکوسیستم مالی که توسط یک سیستم بانکی باز مبدل شده است، فرصتهای جدید برای فناوری پرداخت نوآورانه میتواند برابر با فرصتهای جدید برای فعالیتهای کلاهبرداری باشد. به ویژه در سالهای اخیر، بسیاری از شرکتها نتوانستهاند از دادههای مصرف کننده محافظت کنند.
از آنجا که رخنه در دادههای بزرگ ادامه دارد، شرکتهایی که مصرف کنندگان به دادههای خود در دست آنان اعتماد داشتند قربانی میشوند، مسئله رخنه در دادهها بیش از یک بحران بالقوه روابط عمومی میباشد.
رویه های امنیتی شدیدتر و همچنین معرفی نحوه کنترل، نگهداری و استفاده از دادههای مصرف کنندگان از سوی شرکتها، پاسخگویی به دولتها و وجود قوانین سختگیرانه برای قانومندی و مجازات شرکتهایی که نتوانستهاند از مشتریان خود در برابر کلاهبرداری محافظت کنند و جامعه را از پولشویی محافظت میکند، وجود دارد.
با این حال، همانطور که در هر اقتصاد و در هر منطقه ای از جهان تحولات فناوری وجود دارد، جلوگیری از آن غیرقابل توقف است. مقررات و دخالت دولت برای کاهش ریسک با انتظارات بالای مصرف کننده، در دسترس بودن گزینهها در سطح جهان و اتخاذ روشهای جدید که به یک هنجار جدید تبدیل میشود، رعایت میشود.
قانون گذاران و دولتمردان در حال تلاش برای کم کردن ریسکی هستند که بیشتر مصرف کنندگان درگیر آن هستند و به دنبال گزینههای جایگزین در سطح جهان و اتخاذ روشهای جدیدی هستند که به یک هنجار جدید تبدیل میشود. تنها چیزی که با قطعیت میدانیم این است که تغییر ثابت است.