امنیت در فین‌تک

امنیت در فین‌تک و خدمات آن یک الزام است، زیرا اطلاعات حساسی از کاربران با این خدمات مرتبط است، به ویژه خدماتی مانند پرداخت موبایلی، بانکداری باز و مدیریت ثروت، صرافی‌های رمزارز و غیره. خدمات فینتک همچنین به صورت کلی مستعد آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بقیه خدمات بوده و در اولویت بالایی می‌باشند. از آنجا که استارتاپ‌های فینتک عموما بیش از هر کاری درگیر قوانین و مقررات بانکی و موضوعات مربوط به آن می‌شوند، بخش پیچیده فنی خود را برون سپاری کرده یا از API و پلاگین استفاده می‌کنند که این خود می‌تواند موضوع امنیت را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد. حتی بانک‌ها از این قاعده مستنثنی نبوده و عموما برای خدمات فینتکی خود از الگوریتم‌های آماده‌ای که قابلیت اتصال به سیستم بانکی را دارد و همچنین شرکای تجاری مرتبط و شخص ثالث استفاده می‌کنند. امنیت در فین‌تک

امنیت در فین‌تک

در واقع فین‌تک ها برای ارائه خدمات خود فعالیت‌های زیادی را به انجام می‌رسانند؛ آن‌ها داده‌ها را دریافت کرده، دیجیتالی کرده و پردازش می‌کنند. سپس در جهت تحلیل و ایجاد بینش عمیق‌تر و اخذ تصمیمات درست در مورد آن نیز آن‌ها را با دیگر شرکا به اشتراک می‌گذارند. که این به نوبه خود موضوع را در درجه اولویت و اهمیت بیشتری قرار می‌دهد. برخی می‌گویند؛ پنج نقطه عطف وجود دارد که می‌تواند در میزان امنیت و یا آسیب‌پذیری داده‌های خدمات فینتکی موثر باشد که باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و با حساسیت بیشتری انجام شوند. جمع‌آوری، ذخیره سازی، به اشتراک گذاری، تجزیه و تحلیل و در نهایت حذف.

مسائل مهم در کنارامنیت در فین‌تک

علاوه بر امنیت، موضوع اخلاق در داده‌ها فینتک‌ها را در معرض توجه بیشتری قرار می‌دهد. داده­ها و الگوریتم­ ها همان‌گونه که فرصت­هایی خارق­ العاده برای بهبود زندگی فردی، اجتماعی و نیز محیط‌ زیست فراهم می­آورند؛ با چالش­ های اخلاقی مهمی همراه­ اند که سه مسأله از آن دارای اهمیت حیاتی می­باشد.
  1. کاربرد گسترده کلان داده­ها
  2. افزایش اتکا بر الگوریتم­ها در جهت انجام فعالیت­ها
  3. تاثیرگذاری بر انتخاب­ها، تصمیم­گیری­ها و کاهش تدریجی مشارکت و حتی نظارت انسان بر بسیاری از فرآیندهای خودکار
این مسائل در کنار یکدیگر موضوعات حیاتی نظیر عدالت، مسئولیت، برابری و رعایت حقوق­ بشر را نمایندگی می­کنند اما به خوبی قابل مدیریت هستند. فینتک­ ها باید با استفاده از توانایی خود از این فرصت بزرگ در جهت کمک به توسعه و کاربرد راهکارهای دیجیتال بهره برده تا هم از رعایت حقوق بشر و هم از احترام به ارزش­های پشتیبان جوامع اطلاعاتی باز، تکثرگرا و مداراجو خاطر جمع شوند .

فعالیت در حوزه فین‌تک

مجموع این موارد در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که فعالیت در حوزه امنیت در فین‌تک و تعامل با شرکا و استخدام نیرو در استارتاپ‌های این حوزه بایستی با حساسیت بسیاری انجام شود تا میزان خطا را به حداقل ممکن برساند. در رابطه با این موضوع مدیریت بحران نیز قابل توجه قرار می‌گیرد که در صورت رخ دادن هر اتفاقی بایستی از آن استفاده کرده و مسأله را مدیریت نمود. وجه دیگر امنیت نیز؛ انواع مختلف حملات به شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های فناوری اطلاعات است که می‌تواند به چالشی بزرگ برای استارتاپ‌ها و همچنین بانک‌ها تبدیل شود. مشکلاتی مانند اخاذی از حساب کاربری، ربودن کاربری، حملات DDOS و غیره می‌تواند داده‌های خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار دهد. اگرچه بسیاری از مؤسسات مالی جدید و موجود تلاش می‌کنند تا بازار فینتک را رهبری کنند اما در هر صورت امنیت اولویت اصلی است و سازمان‌ها ملزم به ایجاد اصول امنیتی برای تضمین ثبات خدماتشان می‌باشند.

راه حل فین‌تکی برای امنیت در فین‌تک

راه‌حل‌ اصلی برای ذخیره سازی داده‌ها شامل تکنیک‌ها و فرآیندهای رمزنگاری برای اطمینان از امنیت و حفاظت از داده‌ها است. الگوریتم‌های امنیت در فین‌تک که محرمانه بودن داده‌ها را فراهم می‌کنند به عنوان کلیدهای عمومی، خصوصی و الگوریتم‌های امضا طبقه‌بندی می‌‌‌شوند. علاوه بر این برای توسعه سیستم‌های احراز هویت بهتر برای کاربران، مطالعاتی در مورد استفاده از رمزهای عبور گرافیکی به جای رمزهای متنی انجام شده‌است. همچنین سیستم‌های تشخیص نفوذ، حوزه‌ای مورد توجه برای ثبت هرگونه رویداد پیش‌بینی نشده مانند حملات DDOS در شرکت‌ها می‌باشد. امنیت داده، ارزش افزوده و اعتماد چند جانبه کلیدهایی هستند که برای پذیرش فینتک ضروری بوده و جنبه اصلی فینتک را داده‌ها و امنیت در فین‌تک آن می‌سازند. فینتک نقش مهمی در تولید ارزش برای شرکت‌های مالی فعلی ایفا می‌کند و باید اطمینان حاصل شود که از داده‌ها به روش درست استفاده می‌شود. بنابراین نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیتی در حالی که فناوری در امور مالی یکپارچه می‌شود نمود پیدا می‌کند.

پیام بگذارید

آخرین مطالب